Celým divadelním sálem voní čerstvě rozpukaný popcorn a halí ho do nasládlé máslové vůně. A opravdu, zapnutý stroj na popcorn je umístěn na levé straně scény a s tichým pukáním vytváří další a další. Uprostřed jeviště stojí muž ve světlém obleku (Marek Zelinka), třímá velký tác se skleničkami na sekt a křečovitě se usmívá na nově příchozí diváky. Když sál zhasne a z jeviště na diváky mlhotavě září zlatý třásňový závěs v jeho zadní části, začne hrát kakofonická hudba tvořená především z rytmizovaných sekvencí lidského dechu a hlasu, kroků a různého vrzání.
V tu chvíli tanečník spouští mechanické, robota připomínající pohyby, kterými vítá publikum. Úsměv se mu více a více křečovitě zvětšuje a společně se sekaným máváním se z něj stává strojený a neupřímný hostitel pořádající prapodivný večírek. Postupně se obdobnými sekanými pohyby na zvláštní oslavě totiž objevují další a další hosté a společně se svým hostitelem rozhýbávají metaforickou a mnohovrstevnatou pohybovou podívanou. Svými pohyby pak přímo opisují tvůrci zvolenou hudbu a animují slyšené vzdechy, steny a kroky.
Gossip, Lenka Vagnerová & Company | Zbyněk Hrbata
Inscenace Gossip renomovaného českého tanečního souboru Lenka Vagnerová & Company měla sice premiéru již v roce 2015, stále se ale jedná o jednu z divácky nejoblíbenějších inscenací pražského divadla Komedie. Vypráví o tom, jak silnou a zneužitelnou zbraní jsou slova a kombinuje přitom tanec, pohybové divadlo, vizuální umění, hudbu a slovo.
Tanečníci a tanečnice (Matilde Giacomelli, Debora Posada Sánchez, Leo Terris, Adam Sojka, Léonard vo Tan a Marek Zelinka) v rámci na sebe navazujících sekvencí vytvářejí metaforické obrazy plné různých podob pomluv, drbů, posmívání a lží. Přitom používají archetypální postavy, aby jednotlivé výjevy udržovali čitelné a pochopitelné. Sledujeme tak například pár řešící partnerské krize a následnou nevěru, manipulátory, kteří tlačí lidi tam, kde je sami chtějí, a jednotlivce bojující se svým vlastním „pomlouvajícím“ já. Spatřujeme ale i nebohého hostitele, který si postupně uvědomuje, jakými falešnými lidmi se obklopuje, až svým zoufalým výkřikem celé panoptikum nepravosti ukončuje.
Po vypjatém a stále gradujícím sledu obrazů, pohybově tvořeném především rytmizovaným během, silovými gesty a pózami, torzálními pohyby, trhanou a ostentativní pantomimou a kontaktním partnerským tancem, tak přichází naprosté zklidnění. V něm v rytmu slábnoucí party hudby Zelinka každého návštěvníka večírku počastuje tichým, krutým, ale (konečně) pravdivým monologem a vykáže je pryč.
Gossip, Lenka Vagnerová & Company | Zbyněk Hrbata
Ačkoliv se může zdát, že vyprávěné zápolení různých jednotlivců má jasného vítěze i poraženého, ve skutečnosti jím není ani jeden, ani druhý. Gossip se totiž stává obžalobou ulhanosti a falše celé společnosti. Ukazuje nám, jak snadné je proměnit se z ublíženého v agresora, a dokazuje, že i taneční a pohybové divadlo se může zhostit takových námětů, jakými jsou slova, pomluvy a drby.
Autor: Tobiáš Waller